Nina Sveistrup Clausen er dansk dramatisk koloratursopran uddannet ved Syddansk Musikkonservatorium Odense med debut fra i solistklassen i 2012, samt private studier i italiensk sangteknik i Berlin og ved Bel Canto Vocal Studio London.
Modtager af hæderspriser fra Wilhelm Hansen Fonden & fra Kammersanger H. Bruusgårds Fond i 2020, samt Præmiering fra Statens Kunstfond i 2016. Finalist i Fulham Opera Verdi Prize 2015.
Tidligere roller
2. februar 2024 rolledebut som titelrollen i Verdis Aida med FKP Showcreations i Barclays Arena, Hamburg https://aida-opera.live/de/
2023 hovedrolle (Prinsessen) i R. Risager/Neill Furio RITUAL – Rejsekammeraten
2023 hovedrolle (Marine Pomerantzis) i Tin Soheili/Dorte Holbæk Hexetestamentet
2023 Nattens Dronning i Mozarts Tryllefløjten (19 shows) på Jyske Opera/ The Danish National Opera https://jyske-opera.dk/tryllefl%C3%B8jten
2022 Janine i Ruders: The Handmaid’s Tale (6 shows) på Operaen i København https://kglteater.dk/en/whats-on/season-20222023/opera/the-handmaids-tale
2022: Brødsælgersken (The Breadseller) i Shostakovich: The Nose (6 shows) på Operaen i København. https://kglteater.dk/det-sker/sason-20212022/opera/nasen?section=cast
2021 Moderen, Bolden & 1. Høne i urpremieren på Th. Clausen: Tre Små H.C. Andersen Operaer, (2 shows) på Operafestivalen Kbh.
2021 Sopransolisten i Kyed/Bellini The Foxcave (6 shows), Sew Flunk Fury Wit/ Helsingør Teater, Passage Festival
2020 Nattens Dronningi Mozart’s Tryllefløjten (7 shows) på Operaen i København i Barry Kosky’s opsætning.
Den 18. februar 2020 var Ninas operadebut i Tyskland med rollen Dhia/una Geisha i Mascagni’s opera “Iris” med Berliner Operngruppe i Koncerthaus Berlin. Udkom på CD samt Spotify 19. marts 2021
Hun har siden 2016 har Nina sunget professionelt i Japan, Korea, Tyskland, Italien, England, Island, Grækenland, Estland, Norge, Sverige & Danmark.
I maj 2019 var Nina i Korea og være primær sangsolist i forestillingen “Moving Stories”, headhuntet af KoDe8071 – en teatergruppe baseret i Seoul.
I sommeren 2018 sang hun sin første Nattens Dronning i Tryllefløjten, først med Helsingør Kammeropera og derefter med CPH Operafestival på Folketeatret i København. Det gav fine anmeldelser. Samme år titelrollen i EUROPA af Mute Comp Physical Theatre.
D. 1. Februar 2018 sprang Nina til sin hovedrolle-debut på Det Kongelige Teater i København som cover for en syg solist på rollen “Sidi” i Kuhlau’s romantiske opera Lulu. Hun havde hidtil kun sunget et par små roller på dette teater. Nina var her siden cover på “Aase” i Drot og Marsk af Heise 2019.
September 2018 sang Nina den bærende hovedrolle i hybrid-forestillingen “EUROPA” med Mute Comp. Physical Theatre i København.
I marts 2016 høstede hun anmelderroser samt en Præmiering fra Statens Kunstfond for sin hovedrolle i en Reumert-nominerede, nyskrevne STØV ved Sew Flunk Fury Wit/Helsingør Teater.
I august 2015 debuterede Nina som Jano i Janacek’s Jenúfa på Jyske Opera. Allerede under studierne blev Nina headhuntet til 4 biroller i nyskrevne Elleve Minutter på Den Fynske Opera.
Nina var finalist i Fulham Opera Verdi Prize i London 2015 samt modtager af hæderslegat for unge musikere fra ERMA fonden (2010) og Solveig og Per Andersens Mindefond (2015).
ANMELDELSER
“Men Nattens Dronning skyder op af scenen som en sort dødsblomst, der åbner sig og lukker vokal vildskab ud som en livsfarlig femme fatale.” Politiken februar 2023
“…Nattens Dronnings arie, som Nina Sveistrup Clausen synger forjættende i første akt.” Teateravisen februar 2023
“…og vi fik tilmed en overraskelse da den unge sopran Nina S. Clausen brillerede i Nattens Dronnings arie med de halsbrækkende koloraturer”. -Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad juni 2020
“Nina S. Clausen kom ind i et selskabsskrud for at give Nattens Dronnings hævnarie. Hun synger den til datteren Pamina, at hun skal dræbe fjenden Sarastro med en kniv, og bevare mig vel, hvor er det svært at synge de halsbrækkende koloraturer og samtidig give furien en troværdig fremtoning i situationen. Nina S. Clausen gjorde det træfsikkert og overbevisende, og man kan forestille sig, at det bliver endnu bedre i en dramatisk sammenhæng.” -Valdemar Lønsted, Information 9. juni 2020
“…Nina S Clausen tore into ‘Der Hölle Rache’ with all the abandon of a professional who has been vocally restrained for months. Don’t expect singers, who have been singled-out as dangerous during all this, to suddenly go quiet when they’re back on stage.” fra Grammophone Juni 2020 www.gramophone.co.uk
“…”Ebenso geht es mir mit der feinen Lyrik, die Nina Clausen für die Rolle der Geisha mitbringt und so mit herzzerreißendem Spiel das exzellente Ensemble komplettiert” fra anmeldelse af Mascagni’s Iris i Berlin deropernfreund.de
“…den onde Nattens Dronning, glimrende afleveret af sopranen Nina Clausen med hele pakken af koloraturer.” Sådan skrev anmelder Gregers Dirkinck-Holmfeld 2018
‘Bedst er dog samspillet hos Mund De Carlo og Nina Clausen. De fremfører Mozarts Nattens Dronning fra Tryllefløjten og Mund De Carlos lynhurtige rap med kaskader af rim byder Nina Clausens skønsang op til dans. De skiftes om at høste bifald hver gang de er færdige med et parti og sværmer om hinanden.’ Anmelder Peter T. Aagaard, GAFFA, om OpeRap koncerten i Tivoli d. 11.8.2018
“Denne blondineskønhed sidder krummet sammen i sit tårn, hvor hun afslører den mørke klang i sin sopranstemme – en klang af smerte og vildskab der passer perfekt til musikkens dunkende vrede. Stærkest synger hun i sangen Comfort hvor hun fortæller om at være trafficked og holdt indespærret og voldtaget af soldater. Kan den slags overgreb blive til smuk poesi, kan man måske tænke. Men jo. Det kan det. Når Nina Sveistrup Clausen synger ”Comfort they called it comfort, I gave them comfort” er hendes stemme så smertefuldt dyster at skønheden sprutter gnister I mørket.” – Anne Middelboe Christensen, Information. Fra anmeldelse af STØV, marts 2016
”Forvent at blive hjemsøgt af Nina Sveistrup Clausens hypnotisk smukke dødsmesse, inden du lægger dig til at sove, men regn også med, at du får lyst til at høre hende synge dette fascinerende parti igen.” CPH Culture. Fra anmeldelse af STØV, marts 2016
”…Clausens stemme løfter os ud af denne verden, når hun sætter trumf på operavokalen, men sniger sig næsten mere ind vores kroppe med den resignerede Comfort om den misbrugte Skønhed og særligt i Morens dårende smukke og tårefremkaldende slutsang med omkvædet ”Today may be a nigtmare, but tomorrow may be darker still”. Anne Liisberg, Teater 1. Fra anmeldelse af STØV, marts 2016
“Nina Sveistrup Clausen represents the exquisite balance of both technique and theatricality. Her beautiful and carefully crafted voice displays every colour in sensuous detail. Her versatile and expressive voice is equally suitable for Mozart, Bellini, Verdi and so many other composers. Her superb ability to interpret repertoire is complex and deeply emotional while maintaining impeccable intonation, clarity of voice and expression. Aside from her immaculate highly-charged coloratura and phrasing, Nina is capable of summoning absolutely world-class pianissimi which cannot be compared.” – Ken Querns Langley from Bel Canto Vocal Studio, London 2015. Se Bel Canto Vocal Studio’s omtale af Nina på http://www.belcantovocalstudio.co.uk/nina-clausen
Mere om Nina:
Som koncertsolist har Nina kunnet opleves i Carl Orff’s værk Carmina Burana med Odense Symfoniorkester i 2010 & 2011 samt med Sønderjyllands Symfoniorkester i 2012 og med Eufrosyne i 2018. Hun har desuden været solist i ur-opførelser og ny musik med bl.a. Esbjerg Ensemble (2010), EkkoZone (Roskilde Festival 2013, Tivoli 2016) m.fl.
At Nina har flair for udtryk og det at stå på en scene udtrykkes fint med operachef Kasper Beck Holtens ord; “Nina, jeg er lidt forelsket i dig som sanger. Du er et stage-animal.”
Nina kommer fra et hjem med klaver, idet hendes far er komponisten og jazzpianisten Thomas Clausen www.thomasclausen.com. De to kan jævnligt høres sammen på koncerter med musik af ham.
Som barn og teenager sang Nina i Danmarks Radio Pigekoret og spillede klaver, guitar og el-bas ved siden af.