Nina Clausen offenbart als Aida eindringlich ihre Zerrissenheit (…) Die Sopranistin Nina Clausen vereint in der Titelpartie Strahlkraft und emotionale Wärme. Wie sie der Verletzlichkeit der Aida offenbart, die zwischen den verbotenen Gefühlen für Radames und der Liebe zu ihrem Vater zerrissen wird, gehört zu den eindringlichsten Momenten des Abends. – Hamburger Abendblatt
Nina Clausen als Aida brillierte in Gesang und Spiel, sie trug ihr Leiden und ihre Hoffnung glaubwürdig ins Publikum. Zusammen mit der großartigen Sophia Maeno als Amneris brachte sie das spannende Verhältnis der Beiden facettenreich und in jeder Hinsicht begeisternd auf die riesige Bühne. – Ruhrgesichter
ANMELDELSER
“Men Nattens Dronning skyder op af scenen som en sort dødsblomst, der åbner sig og lukker vokal vildskab ud som en livsfarlig femme fatale.” Politiken februar 2023
“…Nattens Dronnings arie, som Nina Sveistrup Clausen synger forjættende i første akt.” Teateravisen februar 2023
“Bedste soloperformance og vigtigste greb i værket var da koloratursopranen Nina Sveistrup Clausen, bundet stramt med Kinbaku knuder, sang sin lykke ud over de drivvåde performere.” Om forestillingen The Foxcave fra anmeldelsen af PASSAGE·Festival her: http://sceneblog.dk/passage-international-gadeteater…/
“On retiendra aussi la geisha de Nina Clausen, colorature danoise, à la voix longue, souple, riche en couleurs.” fra anmeldelse af Iris CDen https://www.forumopera.com/cd/iris-de-mascagni-jeunes-filles-mefiez-vous
“…og vi fik tilmed en overraskelse da den unge sopran Nina S. Clausen brillerede i Nattens Dronnings arie med de halsbrækkende koloraturer”. -Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad juni 2020
“Nina S. Clausen kom ind i et selskabsskrud for at give Nattens Dronnings hævnarie. Hun synger den til datteren Pamina, at hun skal dræbe fjenden Sarastro med en kniv, og bevare mig vel, hvor er det svært at synge de halsbrækkende koloraturer og samtidig give furien en troværdig fremtoning i situationen. Nina S. Clausen gjorde det træfsikkert og overbevisende, og man kan forestille sig, at det bliver endnu bedre i en dramatisk sammenhæng.” -Valdemar Lønsted, Information 9. juni 2020
“…Nina S Clausen tore into ‘Der Hölle Rache’ with all the abandon of a professional who has been vocally restrained for months. Don’t expect singers, who have been singled-out as dangerous during all this, to suddenly go quiet when they’re back on stage.” fra Grammophone Juni 2020 www.gramophone.co.uk
“…”Ebenso geht es mir mit der feinen Lyrik, die Nina Clausen für die Rolle der Geisha mitbringt und so mit herzzerreißendem Spiel das exzellente Ensemble komplettiert” fra anmeldelse af Mascagni’s Iris i Berlin deropernfreund.de
“Molto brava Nina Clausen nei doppi panni della Geisha-Dhia, e precisa nei melismi dell’Akomitasami del secondo atto.” fra anmeldelse af CD’en Iris. https://www.operaclick.com/recensioni/cd-dvd/iris-cd-oehms-classics
“…den onde Nattens Dronning, glimrende afleveret af sopranen Nina Clausen med hele pakken af koloraturer.” Sådan skrev anmelder Gregers Dirkinck-Holmfeld 2018
‘Bedst er dog samspillet hos Mund De Carlo og Nina Clausen. De fremfører Mozarts Nattens Dronning fra Tryllefløjten og Mund De Carlos lynhurtige rap med kaskader af rim byder Nina Clausens skønsang op til dans. De skiftes om at høste bifald hver gang de er færdige med et parti og sværmer om hinanden.’ Anmelder Peter T. Aagaard, GAFFA, om OpeRap koncerten i Tivoli d. 11.8.2018
“Denne blondineskønhed sidder krummet sammen i sit tårn, hvor hun afslører den mørke klang i sin sopranstemme – en klang af smerte og vildskab der passer perfekt til musikkens dunkende vrede. Stærkest synger hun i sangen Comfort hvor hun fortæller om at være trafficked og holdt indespærret og voldtaget af soldater. Kan den slags overgreb blive til smuk poesi, kan man måske tænke. Men jo. Det kan det. Når Nina Sveistrup Clausen synger ”Comfort they called it comfort, I gave them comfort” er hendes stemme så smertefuldt dyster at skønheden sprutter gnister I mørket.” – Anne Middelboe Christensen, Information. Fra anmeldelse af STØV, marts 2016
”Forvent at blive hjemsøgt af Nina Sveistrup Clausens hypnotisk smukke dødsmesse, inden du lægger dig til at sove, men regn også med, at du får lyst til at høre hende synge dette fascinerende parti igen.” CPH Culture. Fra anmeldelse af STØV, marts 2016
”…Clausens stemme løfter os ud af denne verden, når hun sætter trumf på operavokalen, men sniger sig næsten mere ind vores kroppe med den resignerede Comfort om den misbrugte Skønhed og særligt i Morens dårende smukke og tårefremkaldende slutsang med omkvædet ”Today may be a nigtmare, but tomorrow may be darker still”. Anne Liisberg, Teater 1. Fra anmeldelse af STØV, marts 2016
“Nina Sveistrup Clausen represents the exquisite balance of both technique and theatricality. Her beautiful and carefully crafted voice displays every colour in sensuous detail. Her versatile and expressive voice is equally suitable for Mozart, Bellini, Verdi and so many other composers. Her superb ability to interpret repertoire is complex and deeply emotional while maintaining impeccable intonation, clarity of voice and expression. Aside from her immaculate highly-charged coloratura and phrasing, Nina is capable of summoning absolutely world-class pianissimi which cannot be compared.” – Ken Querns Langley from Bel Canto Vocal Studio, London 2015. Se Bel Canto Vocal Studio’s omtale af Nina på http://www.belcantovocalstudio.co.uk/nina-clausen
At Nina har flair for udtryk og det at stå på en scene udtrykkes fint med operachef Kasper Beck Holtens ord; “Nina, jeg er lidt forelsket i dig som sanger. Du er et stage-animal.”